Co je Artist Alley?
Artist Alley je místo vyhrazené pro prezentaci kreslířů. Účastníci Artist Alley získávají možnost kreslit přímo na festivalu a načerpat nové a cenné zkušenosti. Pro každého kreslíře je přichystaný vybavený stánek, na němž se může setkat s návštěvníky a kromě kreseb prodávat i plakáty, placky či jiné produkty své tvorby.
Co je dobré vědět?
- Každý kreslíř dostane stůl o rozměrech 1,2 × 0,6 m, prodlužovací kabel a lampičku.
- Každý kreslíř nám dopředu orientačně oznámí, v jaký čas a jak dlouho je schopen sedět u svého stolečku. Pomůže nám to při sestavování programu celé Artist Alley, organizaci i samotné volbě kandidátů.
- Plakáty, placky, záložky do knížek a jiné zboží si každý hradí sám, výrobu těchto věcí však můžeme po domluvě zprostředkovat skrze Cosmangacraft.com.
- Artist Alley se letos bude nacházet v hale A1.
- Fan Arty jsou povoleny.
- Obkreslování neboli „tracing“ jde proti výtvarné filosofii Artist Alley a může být důvodem vykázání autora z této sekce.
Jak se mohu přihlásit?
Pro podání přihlášky stačí poslat e-mail s následujícími informacemi:
- jméno a příjmení
- přezdívka
- přibližný čas, který jste na Artist Alley ochotni strávit,
- ukázky prací, nejlépe odkaz na Instagram, Facebook nebo jiné stránky s portfoliem,
- 2-3 věty o sobě, které uvedeme na stránkách Animefestu v případě získání místa.
Kapacita pro Artist Alley je limitována, a v prvním kole proto vybereme jenom několik přihlášených. Pro žadatele, kteří nebyli vybráni, nabízíme několik zpoplatněných míst navíc. Za symbolický poplatek 550 Kč je možné si po vyhlášení místo zarezervovat bez jakéhokoliv výběrového procesu až do vyčerpání kapacity. Oba typy míst v sobě obsahují i vstupenku na akci.
Pro letošní ročník už jsme kreslíře vybrali. Děkujeme za váš zájem.
Přihlášky zasílejte do 12. února na e-mail alley@animefest.cz.
Vytěžte ze své příležitosti co nejvíce!
Někteří z vás budou letos v Artist Alley poprvé, jiní jsou již zkušenými matadory. Všichni si ale pravděpodobně položíte stejnou otázku: Jak získám co největší pozornost návštěvníků a co udělat, abych toho prodal/a co nejvíce? Následující řádky nejsou univerzálním návodem na slávu a bohatství, ale mohou vám pomoci vypravit se správným směrem.
Dejte o sobě vědět
V první řadě je potřeba uvědomit si jednu základní pravdu – pořadatel vám POUZE zajistí místo. Nebude vás nikde propagovat, nebude vám dělat reklamu. Tahle část už je čistě na vás. Pokud využíváte sociální média (a kdo dneska ne, že?) perte to do lidí horem dolem. A především, perte to do nich okamžitě a nepřetržitě od chvíle, kdy budete mít místo pro svůj stolek od Artist Alley potvrzené. Vytvořte si monstrózní banner na FB, natočte si krátké video na YouTube či Instagram. Pokud streamujete, nezapomeňte svou účast zdůraznit na začátku i na konci. Twítujte dvakrát do týdne… Vaším cílem je, aby se informace o tom, že vás lidé letos najdou na AF, dostala i k těm, co si počítač zapnou jednou za týden a ještě k tomu mají 12 dioptrií.
Ok, nyní i Pepa z Horní Dolní, kde mají jeden počítač na celou vesnici ví, že když v květnu sedne na vlak do Brna, tak vás bude moci potkat osobně. Máte svůj stolek, ale co dál? Nyní je důležité, aby byl váš stolek vidět mezi ostatními. Letos poprvé se AA přesouvá do haly, kde budete s ostatními prodejci. Obrovskou výhodou je, že sem chodí asi nejvíce lidí, a tudíž máte příležitost jich taky co nejvíce oslovit. Nevýhodou pak, že pro to bude potřeba taky něco udělat, jinak mezi stánky komerčních prodejců zaniknete. A to i přesto, že AA bude samostatně bokem. Využijte proto „reklamních“ ploch, které dostanete k dispozici (přední část stolu, paravány s nástěnkami) a předem počítejte s tím, že je dobré je zaplnit vaší tvorbou. Ovšem s citem, přeplácanost je spíše na škodu. Obecně si pravděpodobně vystačíte s tímto:
- Pokud na místě budete kreslit, nechte si dost místa na tablet nebo papír a kreslící potřeby.
- Máte již hotové arty? Šup s nimi do šanonu, ten stačí na stole rozevřít a lidi si mohou listovat. Úspora místa enormní a zbyde místo na ostatní věci, pokud takové máte.
- Na klíčenky a přívěsky je dobrý nějaký stojánek či malé tablo.
- Na větší arty využívejte nástěnku, kterou dostanete k dispozici.
To je moc drahý, támhle mají polštář za 200!
Smiřte se s faktem, že řada lidí dá přednost polštářku s vykradeným obrázkem Asuny od polského prodejce. Tohle není vaše cílová skupina a proto se nemá smysl nad tím vztekat. Češi si ještě úplně nezvykli, že se ten obrázek nenamaluje sám a ruční práce je časově náročná. A že i za služby je nutné zaplatit. Chcete lidi, kteří docení (a především zaplatí) individuální přístup a originální tvorbu, často jim na míru. A ano, připravte se na to, že to bude boj. Jak říká kamarád, upřímnost šetří čas. V tomto případě ten váš. V první řadě se proto nebojte stanovit si cenu za hodinu vašeho času. Pokud se budete chtít kreslení věnovat dál a třeba i polo či profesionálně, rozhodně to budete potřebovat. A budete to potřebovat i ve chvíli, kdy během svého života zjistíte, že toho času už prostě není tolik jako dřív (ať už kvůli práci či jiným povinnostem). Pokud tedy budete nabízet kreslení na zakázku, najděte si na svém stolku dobře viditelné místo a tam tuto informaci umístěte. A to včetně ceny, ať už hodinové nebo zakázkové (pokud si troufnete na odhad). Osloví vás tak pouze ti, kteří jsou připraveni tuto cenu akceptovat. S jinými neztrácejte čas, který můžete využít mnohem efektivněji.
Vystupujte jako profesionálové
Ne, nemusíte se navlékat do šatů a sak, jde spíše o to, jak budete na své potencionální zákazníky působit. A ostatně, aby to na konci nebylo k vaší vlastní škodě. Zde je pár obecných rad:
- Neslibujete nemožné! Pokud přijímáte zakázku, domluvte si dostatek času na její realizaci. Nenechte se zatlačit do kouta a pokud zákazník spěchá a vy si nejste jisti že to stihnete, raději odmítněte. Lepší žádný zákazník, než naštvaný zákazník, který pak tuto informaci bude šířit efektivněji, než stará Blažková.
- Nebojte se říct si o 50% (nebo klidně i vyšší) zálohu. Hororových příběhů o neplatičích nebo lidech, co si to uprostřed kresby „rozmysleli“ už jste určitě slyšeli dost. Záloha není nic, za co byste se museli stydět a je to zcela běžná věc v jakémkoliv odvětví, kde se pracuje na zakázku.
- Vždy si zadání k ilustraci nechte zasílat emailem, požádejte zákazníka o co nejpodrobnější popis. Jednak vám to pomůže se stanovením ceny, pokud pojedete hodinovku a za druhé se vyhnete klasickému „ale já jsem myslel, že tam bude ještě tohle a tohle“, což obvykle vzniká při ústním zadání.
- Zařiďte si pěkné vizitky. Není nic horšího, než cár papíru s emailem. Jste umělci a tak se nebojte jako umělci prezentovat, v očích lidí tím jen stoupnete.
- Komunikujte. Život není jednoduchý, občas se přihodí věci, které mohou ovlivnit vaší tvorbu. Možné zpoždění je ale vždy a výhradně třeba dát vědět druhé straně předem. Nehrajte mrtvého brouka z obavy před reakcí toho člověka, to je totiž zaručená cesta do pekel. Většina lidí má pochopení, pokud je problém podaný normální cestou.
Zní vám to jako dost práce? Možná. Ale chráníte v první řadě sebe a zákazníkovi dáváte najevo, že vám na zakázce opravdu záleží a věnujete ji maximum péče. A věřte, že to řada lidí docení a pravděpodobně se k vám v budoucnu vrátí jako k osvědčenému malíři.
Jak svou práci maximálně využít
Jedna věc je obrázek nakreslit, druhá pak dostat je v nějaké podobě na věc, kterou budete chtít prodat. Plakáty (A5 – A3), záložky, aršíky se samolepkami, sešity či artbooky. Je toho spousta, co lze vyrobit a čím zaujmout. „Ten umí to a ten zas ono…“, říká Jan Werich ve známé české pohádce. Nesnažte se za každou cenu výrobu realizovat sami, najděte si někoho, kdo se v tom vyzná tak, jako vy se vyznáte v kreslení. Sázejte na pěkný vzhled a originalitu, dobrý nápad je dnes nejcennější komoditou. Než se s vámi rozloučím, chci vám popřát hodně úspěchů nejen během letošního AnimeFestu a doufám, že přinejmenším někomu budou mé rady užitečné.
Pro Artist Alley sepsal Štefan Čonka